Audi R8 Spyder V10 quattro.

En helt unik sportbil.
Sportighet ligger i Audis DNA – men Audi R8 Spyder V10 quattro är ändå helt unik. De kraftfulla rören från V10-sugmotorn tar dig nämligen från 0–100 km/h på bara 3,5 sekunder, samtidigt som du njuter av himlen ovanför utan något som helst filter. Tack vare quattro fyrhjulsdrift ligger den dessutom felfritt på vägen. Somliga skulle kalla det en högpresterande sportbil, vi kallar den Audi R8 Spyder V10 quattro. Välkommen in för en upplevelse utöver det vanliga.

En smartare cabriolet

Som högpresterande sportbil är Audi R8 en lättviktare. Cabrioleten på Audi R8 Spyder V10 quattro väger till exempel bara 44 kilo. Det bidrar inte bara till det utmärkta förhållandet mellan effekt och vikt, utan säkerställer också en låg tyngdpunkt, vilket innebär mer stabilitet i kurvorna. I hastigheter upp till 50 km/h fäller ett elektroniskt system ner cabrioleten under ett kolfiberförstärkt plastskydd på bara 20 sekunder. Bakrutan i skiljeväggen kan dessutom hissas upp och ner med en knapptryckning.
Bygg din Audi

Bygg din Audi

Configure the perfect Audi to your individiual needs

Bygg din Audi

Model

Bygg din bil

V10-sugmotor – kraften kommer från hjärtat

V10-sugmotorn är placerad mellan axlarna och är hjärtat i Audi R8. 5,2 FSI-motorn förstärker bilens karaktär med dess enorma kraft, och ett vridmoment på max 560 Nm finns tillgängligt vid 6 200 varv per minut. Det nära släktskapet till högteknologiska racingbilar märks tydligt på flera områden. Till exempel möjliggör torrsumpssmörjningen ett särskilt lågt monteringsläge – vilket har en avgörande inverkan på hur exakt du kan manövrera din Audi R8 i alla situationer. Den särskilda tändningssekvensen för de tio cylindrarna ger ett karakteristiskt ljud i form av ett strävt brusande och rytande ljud. 

Den mittmonterade motorn ger 419 kW (570 hk), och tack vare den kan du nå 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Därifrån har du ytterligare 222 km/h innan du når topphastigheten. På vägen dit kommer du att vägledas av den nyutvecklade 7-växlade S-tronic-växellådan med täta sportväxlar och en optimerad quattro-drivlina. Detta säkerställer konstant optimal vridmomentsfördelning och ger dig avgörande fördelar vad gäller väggrepp, dynamik och körsäkerhet.